Плащайте повече на учителите!

Никълъс Д. Кристоф
Op-Ed (Срещу редакторската страница)
12 Март 2011
Ню Йорк Таймс

От дебатите на тема профсъюзи в държавния сектор в Уисконсин и другаде, човек може да остане с впечатлението, че се разоряваме, защото плащаме твърде много на учителите.

Това е фатална грешка. Основният проблем свързан с образованието не е, че учителите си пълнят гушите, а че не получават достатъчно. Ако искаме да се състезаваме с други страни и да намалим бедността в Америка, трябва да плащаме повече на учителите, за да привлечем по-добри хора в професията.

Допреди няколко десетилетия дискриминацията при наемането на работа по превратен начин подсилваше учителското ни съсловие. Блестящи жени ставаха начални учителки, защото нямаха достъп до по-добри професии. Беше много несправедливо, но дискриминацията беше в полза на децата на Америка.

Сега блестящите жени стават хирурзи или инвестиционни банкери – а 47 % от американските учители от детската градина до 12-ти клас идват от последната трета на випуска си в университета (според успех от кандидатстудентските изпити). Данните са от изследване на Маккинзи & Ко. “Closing the Talent Gap”.(”Как да преодолеем разликите в образованието”)

Промените в относителното заплащане са влошили проблема. През 1970 г., в град Ню Йорк, новопостъпил учител в държавно училище получава 2000 долара по-малко като заплата от начинаещ адвокат в престижна адвокатска фирма. Изследването на Маккинзи установява, че тези дни адвокатът прибира 115 000 долара (включително бонуси) повече от учителя.

Интиуитивно всички разбираме какво значение има страхотният учител. Спомням си за Хуанита Трантина, която оставяше децата в моята паралелка в пети клас зяпнали от въодушевление за учене и захласнати от текущите събития, за които говореше. Вероятно и във вашето минало има някоя г-жа Хуанита Трантина.

Изследване в Лос Анджелис установява, че достъпът до учители от горните 25% по ефективност четири години подред, би бил достатъчен да заличи разликата между постиженията на бели и чернокожи ученици.

Последните изследвания подсказват, че добрите учители, дори учители в детската градина, увеличават дохода на учениците си много години след това. Ерик Ханушек от университета Станфорд установява, че изключителният учител (едно стандартно отклонение по-добър от средното, или с други думи, по-добър от 84% от учителите) повишава пожизнения доход на ученика с 20 000 долара. Ако в класа му има 20 ученика, това прави 400 000 долара повече, отколкото биха заработили учениците на учител, който е просто на средно ниво.

Учител, който е по-добър от 93% от останалите учители би добавил 640 000 долара към пожизнения доход на клас от 20 ученика, установява изследването.

Вижте, не съм привърженик на учителските профсъюзи. Те използват влиянието си предимно, за да увеличат сигурността на работните си места, отколкото заплащането и по този начин правят областта достъпна за посредственици. Правилата за работа на учителите често не са гъвкави, осигуровките са щедри в сравнение със заплатите, и е трудно или невъзможно да бъдат освободени учители, които не дават добри резултати.

Но нито едно от тези неща не значи, че на учителите се плаща много. И ако правителствата намалят пенсиите и сигурността на работните места, те трябва да го компенсират с увеличаване на заплатите.

Освен това, част от възнаграждението е общественото признание. Когато управниците се подиграват на учителите като ги наричат мързеливи, алчни негодяи, те унижават професията и става по-трудно да се привлекат най-добрите и най-талантливите. Трябва да издигаме учителите, не да хвръляме по тях кал.

Нека да погледнем три други страни, които са известни с доброто качество на образованието си: Сингапур, Южна Корея и Финландия. Във всяка от тези страни учители стават хора от горната трета на випуска в университета, те са високо уважавани и получават добри заплати (макар че това важи в по-малка степен за Финландия). В Южна Корея и в Сингапур учителите средно получават повече отколкото адвокатите и инженерите, показва изследването на Маккинзи.

„Няма да намерим по-добри учители, ако не увеличим заплатите“, отбелязва Ейми Уилкинс от Образователния тръст, организация занимаваща се с реформата в образованието. Жан Алън от Центъра за реформа в образованието казва нещо сходно: „Ние бяхме първите, които казаха, дайте им по 100 000 долара, дайте им колкото трябва.“

Г-жа Уилкинс и г-жа Алън бързат да добавят, че заплащането трябва да се основава на резултатите, с взискателна оценка. Това е разбираемо за мен.

Заплатата на новоназначени учители, която в момента е средно 39 000 долара, ще трябва да се увеличи до 65 000 долара, за да се запълнят учителските места в училищата с най-големи нужди със завършили студенти от горната една трета от випуска, установява изследването на Маккинзи. Това ще е добра сделка.

Наистина, струва си да се съкратят разходи другаде, за да се повишат заплатите на учителите. Изследвания показват, че учениците биха спечелили от по-добри учители за сметка на повишен брой ученици на учител. Затова има все повече призиви за японския модел с по-големи класове, с изключителни, уважавани, добре платени учители.

Учителската работа е особена сред професиите с това, че е ниско платена, но има силна защита от профсъюзите и безумна система за повишение на заплатите. Това е заводски модел на възнаграждение, и критиката е права да недоволства. Но в крайна сметка трябва да плащаме на учителите повече, а не по-малко, и политиците, които критикуват учителите като алчни просто затрудняват привличането на учители над средното ниво, които нашите добри деца заслужават.

Препратка към оригиналната статия.

Creative Commons Licence
This work by tropcho.wordpress.com is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Advertisements
This entry was posted in Преводи, Социални and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s