За черногледците (откъс от автобиографията на Бенджамин Франклин)

Във всяка страна има черногледци, които винаги предвещават края й. Един такъв живееше във Филаделфия по онова време; изтъкнат човек, възрастен, с мъдро изражение и много сериозен начин на говорене; казваше се Самюел Микъл.Този джентълмен, когото не познавах, спря един ден пред моята врата, и ме попита дали не съм младият човек, който наскоро е отворил печатница. След като получи положителен отговор, той каза, че съжалява за мен, защото това било скъпо начинание, и съм щял да си загубя парите; защото Филаделфия отивала надолу, хората вече били полу-разорени, или почти разорени; всички знаци, че нещата вървят добре, като увеличаващите се наеми и строителството на нови сгради, били фалшиви, според неговите сигурни сведения; защото те били – всъщност – сред нещата, които щели скоро да ни съсипят. И ми разказа в такива подробности за съществуващи несгоди и за такива, които скоро ще съществуват, че ме остави полу-меланхоличен. Ако го бях срещнал преди да започна с бизнеса си, сигрно никога не бих се захванал. Този човек продължи да живее в това разпадащо се място и да декламира в този дух, отказвайки в продължение на много години да купи къща там, защото всичко отивало към края си; в края на крайщата имах удоволствието да го видя да купи къща за пет пъти повече пари, отколкото би дал, ако бе я купил, когато започна да кряка с черните си предсказания.

Разказът малко ми напомня на нашата ситуация в България днес. За още Франклин тук.

Текстът на тази страница може да се използва свободно, при условие, че се посочи този блог като източник.

Creative Commons Licence
Тази творба на tropcho.wordpress.com е лицензирана под Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

This entry was posted in Преводи, Социални and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

